Om mig

Jeg har selv tonset afsted med 120 i timen, spist sundt til fingerspidserne og trænet 1 – 1 1/2 time hver dag. Gik på vægten flere gange om ugen og blev lige skuffet hver gang. Mit mål kom aldrig nærmere.
Over 85%  af Danmark´s normalvægtige kvinder vil gerne tabe 5 kilo.
Jeg var blandt de 85%.
Ville gerne bare lige en buksestørrelse ned.

Og jeg kæmpede. Løb har aldrig været min stærke side, men var sikker på at det var det jeg skulle. Løb var jo skide godt til vægttab. Så jeg løb. I en periode løb jeg 10 km til job hver anden dag. Løb har aldrig sagt mig noget, faktisk var de dage hvor træningen stod på løb, dage der hang mig langt ud af halsen.
Og når der ikke skete noget var det nok fordi jeg ikke løb nok.

Min træner og jeg havde en dag en samtale. Han siger pludselig til mig:
“Susanne når du hader dit løb så meget, at du faktisk dagen inden du skal afsted er træt af det, hvad tror du så du får ud af det?”
“ØØhhhh”
“Tror du så ikke bare vi skal droppe det”

Der blev der lige taget et par tunge mursten af min skulder. Jeg kunne mærke jeg ligefrem blev glad. Pludselig havde jeg ingen dårlig samvittighed over at droppe mit løb. For jeg fik jo ikke noget ud af det.

Siden da har jeg lært at lytte til min krop. Jeg arbejder stadig på det, men er blevet MEGET bedre til det. Jeg har lært at arbejde sammen med min krop og ikke i mod den. I bund og grund gad den da ikke alt det træning jeg udsatte den for. Den kunne ikke holde til det. Ikke sært jeg havde småondt mange forskellige steder.
Den gad da heller ikke alle de mærkelige ting jeg spiste. Nogle gange ville den da hellere have en pizza. Ikke mærkeligt min mave ikke fungerede, når den aldrig fik nogle kulhydrater. Den var gået fuldstændig i stå.
Så i stedet for at følge alle de forskellige kure/kostråd der er, begyndte jeg at mærke hvordan min krop reagerede, når den fik forskelligt at spise. Blev jeg doven og træt, fik jeg dårlig mave eller hovedpine, blev jeg hurtig lækkersulten igen eller fik den energi og var glad.

Den fortalte mig det hele. Og mon ikke også den kan fortælle mig hvornår jeg har spist nok, så jeg ikke skal stå og veje maden eller tælle kalorier hele tiden!!
JO DET KAN DEN FAKTISK

Det er fantastisk. Vores krop er  bare fantastisk.

Jeg havde trænet på samme måde i lang tid og intet skete. Det var tid til at jeg prøvede noget andet.
Jeg satte faktisk min træning ned og trænede det, jeg kunne lide. Jeg har altid styrketrænet med vægte, men nu skulle jeg prøve med egen kropsvægt.
Jeg skulle pludselig bevæge mig i træningen. Gud hvor var min krop blevet stiv af al den styrketræning. Men det var/er fedt.
Det er fedt at kunne noget med sin krop, at se den blive bedre til at bevæge sig. Jeg fik langsomt mere styr over min krop. Pludselig kunne jeg mærke den og jeg blev glad for den igen.
Jeg arbejde pludselig sammen med min krop.

Vægten var pludselig ikke så vigtig mere. Jeg tænkte faktisk ikke på den.

I dag træner jeg ikke så meget som jeg gjorde før hen. Og jeg løber en tur, når lysten er der til det. Jeg spiser ikke så fanatisk som jeg gjorde førhen.  Og jeg har ikke været på vægten i to år.

Men jeg har heller aldrig været i så god form som jeg er nu.

De sidste par gange jeg har købt nye bukser, er det gået op for mig, at mit mål er nået. Uden jeg har skænket det en tanke.

Efter jeg er kommet i gang med træning med egen kropsvægt, er jeg blevet mere bevidst om min krop. Det sidste nye jeg er gået i gang med er mindfulness. Et fantastisk stykke værktøj.

Vi lever i en stresset hverdag, vi vil gerne være perfekte og vi har mange bekymringer. Vores hoved kører på højtryk. Og vores krop kan slet ikke følge med. Den har faktisk slet ikke lyst til det. Men vi bliver ved og så er det vi begynder at arbejde i mod vores krop. Og når kroppen ikke vil det vi vil, er det at det går galt.
Mindfulness giver ro i hovedet, overskud til at klare mere og bedre fokus.
Vi kommer mere i kontakt med kroppen og kan bedre mærke hvad den fortæller os.
Dette gør faktisk at det kan blive lettere at styre hvad vi spiser.

DET HANDLER OM BALANCE I KOST, TRÆNING & MINDSET